Jak skutecznie pozyskiwać wolontariuszy? 6 złotych zasad
Bez wolontariuszy nie ma działalności społecznej. Jednak co skłania ludzi do angażowania się w trudną pracę bez wynagrodzenia tam, gdzie zawsze pracy jest więcej, niż chętnych do jej wykonania?
Jakimi zasadami kierować się, aby znaleźć i zachęcić tych, którzy są gotowi bezinteresownie poświęcić swój czas, energię i doświadczenie? Przygotowaliśmy listę, która ułatwi ten proces.
1. Sprecyzuj swoje oczekiwania
„Szukamy wolontariuszy!” to ogłoszenie, do którego jesteśmy już przyzwyczajeni. Przekazuje ono jednak tylko tyle, że ktoś nie może liczyć na wynagrodzenie za poświęcenie swojego czasu. Nie jest to konkretny opis obowiązków – czy ktokolwiek wysłałby CV zachęcony opisem „Szukamy pracowników”? Warto już w ogłoszeniu przekazać konkretne, dobrze zdefiniowane zadania, które będą do wykonania – tak, aby potencjalni wolontariusze wiedzieli dokładnie, czego się spodziewać. Zaprocentuje również wskazanie miejsca (lub miejsc) pracy, wymaganych umiejętności lub podkreślenie, że organizacja zapewnia szkolenie.
Skrupulatne przekazanie informacji o obowiązkach pomaga pozbyć się błędnych wyobrażeń na temat wolontariatu już na etapie czytania ogłoszenia.
2. Podkreślaj korzyści dla wolontariusza (a nie tylko potrzeby organizacji)
Każda organizacja non-profit potrzebuje wolontariuszy. Czego potrzebuje osoba, która chce zostać wolontariuszem? Można śmiało założyć, że osoby rozważające zaangażowanie społeczne i pomoc innym cechują się ciekawością i chęcią próbowania nowych rzeczy.
Większość również szuka okazji, żeby nabyć nowe umiejętności lub rozwinąć się zarówno w obszarach, które chcieliby dopiero poznać, jak i w tych, w których mają już doświadczenie. Wykorzystaj to! Wolontariusze z radością przyjmą możliwość nauczenia się nowych rzeczy, wykorzystania swoich talentów w szczytnym celu, poznania nowych, równie empatycznych ludzi i spędzenia czasu na wykonywaniu obowiązków zgodnych z ich wartościami.
Zamiast “Potrzebujemy Twojej pomocy”, skup się na przekazaniu, jaką różnicę może przynieść działanie wolontariusza. “Zobacz, czego możesz się tu nauczyć i jak dobrze się przy tym bawić” – to również dobry sposób na rekrutację wolontariuszy.
3. Ułatwiaj zgłoszenie się na każdym kroku
Czy próbowałeś zapisać się na wolontariat do swojej organizacji? Warto upewnić się, że potencjalnego wolontariusza nie spotykają przy tym żadne utrudnienia, które łatwo można wyeliminować. Może formularz ładuje się za długo? Numer podany na stronie jest niedostępny? Nikt nie odpowiada na wiadomości? Obecnie nie można sobie pozwolić na lekceważenie takich niedogodności.
4. Po prostu pytaj!
Ten punkt wydaje się zbędny, ale czy wiesz, ile osób w Twoim otoczeniu nie zdaje sobie sprawy, że szukasz chętnych do pomocy? Warto poszerzyć zapytanie na wszystkie kanały komunikacji, upewnić się, że możliwość zgłoszenia się jest dobrze widoczna na stronie internetowej organizacji, w mediach społecznościowych, newsletterze, itp.
Efektywna może okazać się również prośba do obecnych wolontariuszy, żeby zaprosili swoich przyjaciół na spotkanie wprowadzające albo jednorazowo wsparli jakąś akcję. Zawsze korzystne będzie założenie, że wszędzie istnieją ci, którzy chętnie zaangażowaliby się w wolontariat, gdyby tylko natrafili na odpowiednio przekazaną informację.
5. Stwarzaj okazje dla wszystkich
Niektórzy są gotowi podjąć się wolontariatu długoterminowego i zajmującego tyle czasu, co praca w niepełnym wymiarze godzin. Inni będą szukać czegoś do zrobienia raz w miesiącu lub kilka razy w roku. Zaproponuj coś dla każdego! To oczywiste, że w ten sposób zwiększasz liczbę potencjalnych zainteresowanych.
Wiele organizacji zapomina też, że wolontariat powinien być wymianą. Czas, zdolności i chęci wolontariusza powinny być wynagradzane szkoleniem i wsparciem ze strony organizacji. Odpowiednie przekazanie wiedzy wszystkim chętnym do pomocy sprawi też, że ci, którzy nie mają jeszcze doświadczenia albo wystarczającej pewności siebie, również mogą się zaangażować. W materiałach promocyjnych wyraźnie zaznacz, że w organizacji są możliwości zaangażowania się na różnych poziomach – udostępnianie postów w mediach społecznościowych czy pozyskiwanie funduszy w swoich własnych sieciach kontaktów też może stanowić nieocenioną pomoc. Pomóż innym zrozumieć, że mogą być zaangażowani tak, jak tylko chcą i będzie to docenione.
6. Dziel się historiami sukcesu
Wolontariusze muszą wiedzieć, że ich wysiłek się liczy. Istnieje wiele kreatywnych, niematerialnych sposobów, żeby wyróżnić, docenić i nagrodzić zaangażowanych. Dzielenie się historiami sukcesu z szerszą publicznością to sposób nie tylko na podziękowanie wolontariuszom i zapewnienie ich, że poświęcony przez nich czas był dobrze wykorzystany, ale też na dodatkowe rozpropagowanie działalności. Warto też zaprosić wszystkich do dzielenia się opiniami, jak usprawnić funkcjonowanie organizacji oraz zapytać, w jaki sposób chcieliby być w zamian wspierani.
Obecnie mamy do wyboru więcej sposobów spędzania czasu niż kiedykolwiek. Wolontariat zapewne znajduje się nisko na bardzo długiej liście rzeczy do zrobienia. Niektórym organizacjom udaje się jednak z powodzeniem angażować bardzo wielu wolontariuszy. O czym muszą pamiętać?
- Bycie precyzyjnym się opłaca
- Należy podkreślić, jakie korzyści z wolontariatu są dostępne dla zaangażowanych
- Małe przeszkody mogą okazać się decydującą barierą
- Bezpośrednie prośby o wsparcie mogą okazać się bardzo skuteczne
- Nie warto wykluczać żadnych potencjalnych chętnych ograniczając możliwości do pomocy
- Sukces zapewni docenianie innych!
Autor: Agata Rozszczypała